söndag 20 december 2009

Saffranskaka


Idag åkte jag och Natalie till Kista för att julshoppa lite och luncha med Tina. Vi fick tag i några saker men jag har verkligen inte kommit igång och har mycket kvar...Jag åt en jättegod kyclingsallad och Natalie var helt salig över sina pannkakor med sylt, glass OCH chokladsås. Nu på eftermiddagen har jag och Tilda bakat en fantastisk saffranskaka. Den var helt gudomlig och jag kan verkligen rekomendera den. Här kommer receptet:


Saffranskaka


200 g smör, smält och svalnat

1pkt saffran

2 ägg

3 dl socker

1 1/2 dl mjölk

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

Florsocker


Vispa ägg och socker poröst. Tilsätt saffran, smör och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Häl den i en smord och mjölad form med löstagbar botten. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 min. Sikta florsocker över kakan innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar